wczytywanie strony...

Etykiety samoprzylepne

Etykiety samoprzylepne to narzędzie cieszące się obecnie największą popularnością w procesie znakowania towarów i identyfikacji produktów. Na korzyść etykiet samoprzylepnych przemawia przede wszystkim łatwość aplikacji oraz kompatybilność z każdym niemalże rodzajem powierzchni, do której są przytwierdzane. Etykiety samoprzylepne znajdują wszechstronne zastosowanie w przeróżnych dziedzinach gospodarki. Prym wiodą jednak przede wszystkim w handlu, logistyce i produkcji.

Czym są etykiety samoprzylepne?

Etykieta samoprzylepna to nalepka o konstrukcji warstwowej. Składa się z materiału użytkowego (wierzchniego) – czyli podłoża z nadrukiem, warstwy kleju oraz podkładu z warstwą silikonową, będącego nośnikiem etykiety. Produkuje się ją głównie w formie arkuszy (na przykład etykiety A4) lub zwojów (tzw. etykiety rolkowe znajdujące się na ciągłym arkuszu podkładu, który owinięty jest wokół rdzenia).

Etykieta samoprzylepna i jej postacie

Etykieta samoprzylepna występować może w postaci jedno- i wielowarstwowej. W ramach tych ostatnich wyróżniamy trzy główne rodzaje. Etykiety booklet – mające postać książeczki zalaminowanej od góry. Etykiety sandwich to dwuwarstwowe silikonowe nalepki. Z kolei etykiety typu peel off to otwierane, dwu- bądź trzywarstwowe foliowe samoprzylepne nalepki, o grubszym papierze.

Warstwę wierzchnią etykiety wykonuje się z różnych surowców. Najczęściej wykorzystujemy papier o zróżnicowanym wyglądzie (biały, kolorowy, gładki, chropowaty, matowy, błyszczący). Stosuje się również materiały takie jak folia aluminiowa, tworzywa sztuczne albo laminat. Przy doborze surowca warstwy wierzchniej bardzo ważnymi parametrami są podatność na zerwanie oraz drukowność. Warstwa użytkowa musi zatem nie tylko współpracować z podłożem silikonowym i klejem, umożliwiając bezproblemową aplikację etykiety, ale również zapewniać dobrą przyczepność farby i możliwość uszlachetniania.

Gdy naklejamy etykiety materiał wierzchni i klej oddziela się od arkusza podłożowego. Następnie, przy pomocy lekkiego nacisku, przyklejamy je do wybranej nawierzchni. Aktywacja etykiety samoprzylepnej nie wymaga ciepła, wody czy rozpuszczalnika. W zależności od przeznaczenia, celem zwiększenia wytrzymałości na czynniki zewnętrzne, (wilgoć, wahania temperatury czy działanie chemikaliów) strukturę etykiety samoprzylepnej może być wzbogaca się o dodatkowe powłoki.

Zastosowanie etykiet samoprzylepnych

Przeróżne branże wykorzystują etykiety samoprzylepne do rozmaitych celów. Swoje zastosowanie znajdują przede wszystkim w branży spożywczej, dla której produkowane są głównie przy pomocy druku fleksograficznego (ekonomicznej metody druku średniej jakości, bazującej na szybkoschnących, ciekłych farbach), czy branży kosmetycznej, w której zdecydowanie większą uwagę przykłada się do jakości druku, w związku z czym wykorzystuje się na przykład metodę offsetową (stosowane farby odznaczają się dużą lepkością i utrwalane są w wyniku wsiąkania i polimeryzacji). Etykiety samoprzylepne bardzo często stosowane są także w branży chemicznej, farmaceutycznej, logistyce, przemyśle.

Różne zastosowania wymagają określonych parametrów – konkretnego rozmiaru, odpowiedniego materiału produkcyjnego i właściwie dobranego kleju. Aby etykieta mogła właściwie spełniać swoją zadanie, konieczne staje się odpowiednie dobranie każdego komponentu. Dlatego też liczba dostępnych kombinacji etykiet samoprzylepnych na rynku jest ogromna.

Formularz kontaktowy